Tung Arbetsdag toppades av biosuccé i Arbrå...

Har precis fått skjuts hem av min morbror Sebastian.
Jag och mamma har varit i Arbrå och sett "Män som hatar kvinnor".

En film jag inte visste något mer om än att Mikael Nyqvist (En av mina favoriter) deltog i som en av huvudrollerna samt att det skulle förekomma en brutal våldtäktsscen. Jag hade ganska skapliga förväntningar på filmen då man hört så mycket prat om den, alltså att den fått så stor medial och publik uppmärksamhet och debatter.
Men det går inte att beskriva hur den till alla pris överskred mina förväntningar.
Jag var chockad efteråt, att en svensk film kunnat göras så bra.
Inte likt något jag tidigare sett.
Och den kvinnliga huvudrollen "Naomi Rapace" (Ola Rapace's fru) måste numera anses som den bästa kvinnliga svenska skådis av mig. WOW, vilken enastående rollprestation. Måste verkligen haft svårt att komma tillbaka till verkligheten efter den karaktären. 
Filmen var så ruggigt bra, brutal, rå, spännande, annorlunda och jag bara kände... "Snälla för fan, ta inte slut - låt det gå nån timme till"... Mamma var också impad trots att hon läst boken innan. Hon var överraskad över att  de lyckats hålla sig så pass bra till storyn ur boken som de gjort i filmen. Självklart förkortad, mycket info som inte kom med, små ändringar av hur saker gick till, men annars var det som i boken.
Kanske att jag lockats att läsa en bok på riktigt sedan snart 7 år. För det kommer ju två uppföljare till filmen. Det skrevs ju tre böcker innan Stieg larsson tyvärr avled.
Har faktiskt ingen koll på om han ville fortsätta succén innan hans tid kom, eller om den var färdig.
Får göra en enkel research för svar av mamma imorgon kanske...
För nu känner jag att det vore värt att läsa nästa bok innan nästa film.

Den här filmen är på en äkta internationellt slående nivå.
Den bästa svenska film jag har sett hittills.
Faktum är att Frankrike köpt fler visningar av denna film än någon "James Bond" film. Trots det såldes de två andra filmernas rättighet till Sveriges Television vilket innebär att loppet redan är dött. Vad i hela helvete tänkte man på???

Det innebär att de två andra filmerna inte visas på biograf, nu när vi kanske gjort en av Sveriges mest inflytelserika film-triologi på inter-nivå. Dessa eller Arn-filmerna. Svårt att uttala mig om vilka som ger bäst resultat.
Vet dock att Arn slog nytt publikrekord i Sverige med uppföljaren.
Svt komemr visa de två kommande filmerna på vanlig jävla Tv och släppa dem på DVD.

Sverige är ett mycket märkligt land som jag känner att man i även detta fall måste skämmas för.

Tänk dig själv att Sagan om ringen eller Star Wars hade med sin första film på bio, Men så säljer man upphovsrätten till en tv-kanal som får ensamrätt att visa de andra filmerna och gör då det på tv och släpper på dvd men bojkottar biograferna...

Det börjar bli sent, ögonen ger vika och skallen stänger av med jämna mellanrum, och jag får tänka om igen.
Jacob Hellmans musik strömmar ur högtalarna som en rogivande skrivstimulans, hatar total tystnad ibland, och pratet från tv'n distraherar endast.


Självklart kan inte en dag bara innehålla godbitar...
Min vän och kollega Eric, sade upp sig idag... Men glad att han hittat ett jobb som är bättre anpassat för honom. Han har ju trots allt tjejen i Dalarna...
Nu är man verkligen själv känns det som.
Nu gäller det att kämpa så gott man kan själv både på jobbet och i livet... Det känns faktiskt skrämmande.

Antar att Emilia somnat... Skrev för länge sen till henne men har inte fått svar.
Lättare att somna bara om man fått höra henens röst och att allt är bra med henne och Angelina...

Ska upp vid 6-7 tiden, bäst att smaka på kudden stänga av... Om det går - God natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0